Dagens miljötips 1

Viste du att....
  • de största koldioxidutsläppen i både Sverige och resterande världen kommer från just förbränning av fosila bränslen?
  • i Sverige motsvarar transportsektorns utsläpp av växthusgaser för 1/3 av Sveriges totala utsläpp?
Detta leder bland annat till....
  • försurning av vattendrag och mark som påverkar männsikors hälsa när vi dricker försurat vatten men också gör skador på vattenlevande växter och djur. 
  • övergödning som kan ge algblomning och brist på syre på sjöns botten då allt syre binds av bland annat algerna vid vattenytan. Konsekvenserna blir att bottenlevande fiskar kvävs av syrebrist och dör. 
  • bilarnas däck och vägarna slits ner och hälsofarliga ämnen frigörs. Dessa ämnen kan påverka lungorna och ge hjärt- och kärlsjukdomar. 
För att nämna några saker. 
 
Vad kan jag göra?
  • Cykla! Här i Uppsala är det cykelkultur som gäller, iallafall bland studenterna. Jag cyklar till Ångström, till mina jobb, till affären, barnmorskan, stan, vänner osv. Ska jag nånstans hoppar jag på cykeln! Fördelarna är många! Förutom att jag gör miljön en tjänst så får jag frisk luft (jag tror jag hört nånstans att svensken är utomhus ca 5 % av sin tid), gratis motion (behöver ej skaffa gymkort) och det är billigare än att köra bil som ständigt behöver tankas med bensin eller repareras. Hur bra? 
"Men det är så långt och dessutom massa backar! Jag kommer aldrig orka cykla...."
Sakta i backarna, regeringen har i sin budget för 2018 en premie för den som köper elcykel. Man kan alltså slippa betala 1/4 av priset! Så nu har ingen en ursäkt att inte cykla, iallafall inte rilmiga avstånd. 
 
 
Och helt ärligt, vem vill inte vara den där snabba jävlen på cykeln? ;) 
 
Källor: 
 
http://www.naturvardsverket.se/Miljoarbete-i-samhallet/Miljoarbete-i-Sverige/Uppdelat-efter-omrade/Transporter-och-trafik/
 
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/4Mk6R/explosionsartat-intresse-for-elcyklar

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0